kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Nový tunel ušetrí motoristom 2,5 hodiny. Slováci nič netušia, pokorí všetky rekordy

Takéto niečo ste ešte nevideli. Vzniká nový tunel medzi dôležitými krajinami EÚ, je to gigantická stavba.


Tento nový tunel medzi Dánskom a Nemeckom prepíše históriu. Pod Baltským morom budujú inžiniersky zázrak – najdlhší prefabrikovaný cestný a železničný tunel na svete. Tunel Fehmarnbelt, dlhý 18 kilometrov, spojí dánsky Rødbyhavn s nemeckým Puttgartenom a výrazne skráti cestovanie medzi Hamburgom a Kodaňou.

Tento megaprojekt v hodnote približne 7,4 miliardy eur je najväčšou infraštruktúrnou stavbou v regióne. Financovaný je prevažne Dánskom, pričom Európska komisia prispela 1,3 miliardy eur. Okrem skrátenia cestovného času má projekt aj ekologické ambície v podobe zníženia emisií a podpory železničnej dopravy na úkor tej leteckej.

Stavba ako z lega

Tunel nebudujú klasickým razením, ako napríklad Eurotunel medzi Britániou a Francúzskom, ale postavia ho technikou ponáraných prefabrikovaných segmentov. Každý segment je 217 metrov dlhý, 42 metrov široký a váži viac než 73 000 ton. Na mieste sa následne tieto prvky zložia ako obrovská skladačka a umiestnia sa do vykopanej priekopy na morskom dne s presnosťou 15 milimetrov.
„Lámať rekordy vďaka tomuto projektu je fascinujúce,“ hovorí Henrik Vincentsen, generálny riaditeľ štátnej spoločnosti Femern, ktorá projekt realizuje. Výrobný závod a prístav na ostrove Lolland, kde segmenty vyrábajú, zaberá vyše 500 hektárov.

Most zvažovali, vyhral tunel

Pôvodne zvažovali aj most, no ten by bol vystavený silnému vetru a ohrozeniu zo strany lodí. Geologické podmienky (mäkké íly a kriedové podložie) zároveň vylúčili klasické razenie tunela. Preto odborníci rozhodli, že postavia nový tunel medzi Dánskom a Nemeckom ako bezpečnejší a zároveň lacnejší variant.
Projekt čelil odporu ekologických aktivistov, ktorí upozorňovali na ohrozenie delfínov a lariev v Baltskom mori. Nemecký súd však v roku 2020 ich žalobu zamietol a dal zelenú výstavbe.

Na zmiernenie dopadov na životné prostredie vznikne nová 300-hektárová prírodná a rekreačná oblasť. Na tento účel použijú zeminu vyťaženú pri stavbe. Po otvorení v roku 2029 sa očakáva, že tunel denne využije viac než 12 000 áut a 100 vlakov.

Cesta autom sa skráti zo 45 minútovej plavby trajektom na 10 minút, vlak pôjde len 7 minút. Cesta medzi Hamburgom a Kodaňou sa tak skráti z 5 na 2,5 hodiny.

Nádej pre chudobný región

Nový tunel medzi Dánskom a Nemeckom má tiež potenciál oživiť ekonomiku ostrova Lolland, jedného z najchudobnejších regiónov Dánska. „Miestni na tento projekt čakali celé roky. Dúfajú v nové pracovné miesta a rozvoj podnikania,“ hovorí Anders Gert Wede, stavebný manažér a obyvateľ regiónu.

Tunel Fehmarnbelt tak nie je len technickou senzáciou – stáva sa symbolom európskej spolupráce, modernizácie a udržateľnej dopravy budúcnosti.

Autor: Alex
Zdroj: BBC, autoviny.sk