kartySpoločnosť UNITED ASSISTANCE, s.r.o. zabezpečuje cestnú asistenciu, právnu asistenciu a domácu asistenciu. Súbor služieb poskytuje pre našich klientov nadštandardný komfort porovnateľný iba s uzavretím separátnych zmlúv u niekoľkých špecializovaných spoločností.

Viac ...

Doteraz to nikomu nenapadlo? Nový bezpečnostný prvok zabráni zlomeninám aj invalidite

Moderné autá robia všetko pre záchranu života. Kvalita života po vážnej nehode je však celkom iný príbeh.


Automobilky sa pýšia čoraz vyššou bezpečnosťou svojich áut. Tie sa dokážu rozpadnúť na atómy tak, aby pohltili čo najviac energie nárazu a posádka zostala nažive. Bránenie posádky i ostatných účastníkov premávky obvykle priamo súvisí aj s rizikom trvalých následkov. Sú to predsa spojené nádoby. Ak sa v prípade ťažších nehôd darí zachrániť životy, tie isté prvky predsa v prípade menej dramatických okolností znižujú pravdepodobnosť trvalých následkov. Takýto predpoklad však nie je vždy úplne presný. Preto sa v ostatných rokoch začali objavovať aj bezpečnostné zariadenia, ktoré nie sú tzv. "život zachraňujúce."

Typickým príkladom je kolenný airbag. Zlomeniny dolných končatín vo väčšine prípadov totiž nevedú k úmrtiu (nie sme predsa na frontovej línii), ale vedú k trvalým následkom. A tie môžu byť od potreby dlhodobej rekonvalescencie, bolestivosti pri pohybe, cez trvalé obmedzenia pohybu až po vynútené amputácie dolných končatín z dôvodu priveľkého poškodenia tkanív a kostí. Kolenný airbag dokáže v mnohých situáciách zabrániť nekontrolovateľnému pohybu končatín po náraze a tým zníži riziko trvalých následkov. Rovnako tak dokáže chrániť napríklad predkolenie pred kontaktom s tvrdými súčasťami vozidla práve počas nárazu.

Vedci si však všimli, že ani kolenný airbag nedokáže zabrániť trvalým následkom a teda vážnym zraneniam dolných končatín v každej situácii a pri každej polohe chodidiel spolujazdca a vodiča. A preto firma ZF Lifetec nedávno predstavila nový airbag. Tento vzduchový vankúš nazvali heel airbag, teda v presnom preklade pätový airbag. Vzduchový vankúš sa v prípade nehody nenafúkne priamo pod pätou ale pod celým chodidlom. Jeho primárnou úlohou je pomôcť ochrániť chodidlá ale i zvyšok dolných končatín v prípade "pohodlného" posedu. Teda v momente, keď je operadlo a sedadlo posunuté vzad a nižšie a nohy sú viac uvoľnené, natiahnuté. Vtedy sa totiž znižuje účinnosť kolenného airbagu - nohy sú nižšie a vzduchový vankúš je v čase nárazu nafúknutý príliš ďaleko. Dolné končatiny sa preto pohybujú nekontrolovane a môžu naraziť do pevných štruktúr vozidla.

 

 

Zdroj: ZF Lifetec


Skúsenosti s reálnymi nehodami však poukazujú aj na situácie, keď by takýto vzduchový vankúš priamo pod chodidlami mohol pomôcť aj v situácii, keď vodič, či spolujazdec neležia, ale sedia normálne, no konštrukcia vozidla už silu nárazu v oblasti podvozku jednoducho neutiahne - napríklad pri náraze do nižších prekážok - múrikov, zábran a podobne. Takéto nehody ale nie sú príliš časté, takže ZF Lifetec o nich nepíše a doslova chce vystrelenie daného airbagu podmieniť napr. senzorom, alebo kamerou namierenou na dolné končatiny (špeciálne na vodičovej strane z dôvodu popísaného nižšie).
Prekážkou k plnému efektu tohto zariadenia môžu byť napríklad pedále. Vodičove nohy sa pri nehodách často stretnú práve s nimi, pre správny efekt by bolo najlepšie dostať ich od nôh preč. Aj v tomto môže pomôcť chodidlový airbag. Potenciálne by mohol pedále takpovediac "oblapiť" teda zapustiť do podlahy nadvihnutím podlahy a skrytím pedálov do nej. Práve do podlahy totiž možno airbag integrovať a to prakticky v každom modeli osobného vozidla. Airbag by sa nafúkol pod podlahou tzv. pod kobercom.

Uvidíme ako sa tento airbag nakoniec dostane do osobných automobilov. ZF LIfetec ponúkne airbag výrobcom počínajúc rokom 2028.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: ZF Lifetec, podkapotou.sk