Patent na reklamu v automobile je zatiaľ na papieri a je duševným vlastníctvom automobilky Ford.
Áno, správne ste si prečítali nadpis. Automobilka Ford si dala ešte vo februári minulého roku patentovať návrh na odpočúvanie pasažierov. Patent získal koncom augusta publikačné číslo 20240289844. Hoci má už patent pridelené číslo, stále sú tu dobré správy. Nateraz je patent len v papierovej podobe. Podanie patentu však automaticky neznamená, že automobilka má v úmysle implementovať tento systém.
Znamená to len, že chráni svoje duševné vlastníctvo. Hovorca spoločnosti Ford uviedol, že „podávanie patentových prihlášok je bežnou praxou každého silného podniku, pretože proces chráni nové nápady a pomáha nám budovať robustné portfólio v oblasti duševného vlastníctva. Nápady opísané v patentovej prihláške netreba považovať za indikátor našich podnikateľských alebo produktových plánov.“
Patent však pripúšťa, že reklama v automobile môže byť pre cestujúcich nepríjemným „doplnkom“. Na druhej strane by však „prirodzený sklon zákazníkov vyhľadávať minimálne množstvo alebo žiadne reklamy“ mal byť vyvážený „maximálnou príležitosťou na speňaženie reklamy“ dodáva automobilka.
Druhou dobrou správou je, že patent je zatiaľ „na pôde“ Spojených štátov amerických. Vzhľadom na prísne európske zákony ohľadom ochrany súkromia, tzv. GDPR, sa európski (ani slovenskí) vodiči nemusia obávať tohto systému. Aspoň nie v takej komplexnej podobe, ako je navrhnutá. Odborník na kybernetickú bezpečnosť Lukasz Olejník zdôrazňuje, že „navrhnúť takýto systém so zreteľom na súkromie by bolo veľmi komplikované a zároveň by musel Ford získať súhlas o získavaní údajov od každého jedného zákazníka, ktorý do automobilu nasadne.“
Hudba s reklamou
Dokument má 12 strán a nachádza sa tam podrobný popis fungovania systému. Podstatou celého patentu „odpočúvanie“ vodičov a spolujazdcov. Na základe ich rozhovoru, sledovania polohy alebo počúvania hudby im systém HMI zobrazí personalizované reklamy. Celý systém bude skrytý v palubnom počítači, v kamerách na rozpoznávanie tváre.
Môže tiež identifikovať hlas a rozpoznať vodiča spolu s jeho predvoľbami reklám a predvoľbami spolu cestujúcich. Počúvaním konverzácii sa má systém „naučiť“, ktoré reklamy pasažierov obťažujú a idú im na nervy, aby im ich viac nezobrazoval. Prípadne púšťať zvukovú reklamu, keď je ticho. Celý systém patentu by mal pracovať s niekoľkými algoritmami na obídenie preferencií používateľov, ktorí nechcú reklamy, na prehrávaní reklám v určitých časoch.
To znamená, že automobil si „vypočuje“ alebo „nasníma“ váš rozhovor, prípadne údaje z navigácie, z mobilu a prostredníctvom bezdrôtovej siete prenesie tieto informácie na hlavný server. Na serveri sa informácie spracujú a výsledok sa odošle späť v podobe personalizovanej reklamy. Pre jednoduché vysvetlenie systému si uveďme ako príklad cestu do nákupného centra. Podľa patentu by systém vedel, že máte namierené do nákupného centra po diaľnici. Na základe informácií z navigačného systému a rýchlosti vozidla by zvážil, koľko reklám by vám zobrazil, keď ste v aute. Zobrazenie by prebehlo na obrazovke alebo prostredníctvom audio systému.
Ak reakcia na reklamy bude pozitívna, bude systém zobrazovať reklamy častejšie. Napríklad každých 5 minút. Všetko bude závisieť od reakcií vodiča alebo spolujazdca. Automobilka „myslela“ aj na zlé počasie, hustú premávku, pri ktorej prebieha konverzácia pasažierov. Systém využije vonkajšie senzory na vnímanie úrovne premávky, počasia a interný mikrofón na pochopenie konverzácie. Pomocou GPS zistí, že sa nachádzate blízko rýchleho občerstvenia a zobrazí vám reklamy na hamburgery danej pobočky.
Na záver treba povedať aj možnosť „B“. Systém by obsahoval tlačidlo „deaktivácie“ reklám v režimoch Sport alebo Off-road. Zároveň by tento systém nebol predmetom sériovej výbavy, ale podľa automobilky by majiteľ automobilu platil mesačne 20 dolárov (v prepočte 18 €) za „prenájom“ tohto systému. Patent je k nahliadnutiu na oficiálnej stránke USPTO (United States Patent and Trademark Office). Koľko zo spomínaného systému sa dostane aj reálne do automobilov ukáže až čas.
Autor: redakcia Autoviny.sk
Zdroj: autoviny.sk