Nemecká policajná únia navrhuje revolučnú zmenu v rámci Európskej únie – jednotné pokuty za dopravné priestupky vo všetkých členských krajinách.
Nemecká policajná únia nedávno predstavila návrh, ktorý by mohol priniesť zásadnú zmenu v rámci Európskej únie – jednotné pokuty za dopravné priestupky vo všetkých členských krajinách. Tento návrh prichádza v čase, keď sa čoraz viac diskutuje o rozdieloch v trestaní vodičov v rôznych štátoch EÚ, ktoré sú podľa nemeckých odborníkov nespravodlivé a diskriminačné. Doteraz mala každá krajina v rámci EÚ vlastné pravidlá a výšku pokút za rovnaké porušenia cestnej premávky, čo viedlo k značným rozdielom medzi jednotlivými štátmi. Tento návrh by však mohol všetko zmeniť.
Nemecká policajná únia, ktorá je jednou z najvplyvnejších odborových organizácií v Nemecku, sa rozhodla riešiť tento problém tým, že navrhla vytvorenie jednotného systému pokút v celej EÚ. Tento systém by zaručil, že vodiči, ktorí sa dopustia rovnakých dopravných priestupkov, budú čeliť rovnakým sankciám bez ohľadu na to, v ktorej krajine sa nachádzajú. Podľa predstaviteľov tejto organizácie je súčasná prax, keď sú pokuty za rovnaké priestupky v rôznych krajinách rôzne, nielen nespravodlivá, ale aj neefektívna. Tvrdia, že harmonizácia pokút by prispela k vyššej bezpečnosti na cestách a znížila by počet dopravných nehôd medzi vodičmi, ktorí cestujú naprieč Európou.
Ako uvádza nemecký odborný portál VerkehrsRundschau, nemecká policajná únia už zaslala svoje návrhy a odôvodnenie tejto iniciatívy štátnym štruktúram a vedeniu Európskej únie. Podľa tohto návrhu by nový systém pokút zohľadňoval nielen závažnosť priestupku, ale aj špecifické podmienky v jednotlivých krajinách, aby sa zabezpečila spravodlivosť a efektívnosť sankcií.
Súčasná situácia v Európskej únii je taká, že výška pokút za dopravné priestupky sa medzi jednotlivými štátmi značne líši. Napríklad, pokuta za ignorovanie bezpečnostného pásu je v Poľsku len 25 eur, zatiaľ čo v Grécku za rovnaký priestupok môžete zaplatiť až 350 eur. Takéto rozdiely môžu byť pre vodičov cestujúcich po Európe veľmi zmätočné a viesť k nedorozumeniam a zbytočným pokutám.
Navyše, niektoré krajiny EÚ, ako Fínsko, Dánsko a Švajčiarsko, stanovujú pokuty na základe príjmu páchateľa. Tento prístup je zvlášť viditeľný pri priestupkoch, ako je jazda pod vplyvom alkoholu, kde sa pokuty môžu vyšplhať na astronomické sumy pre lepšie zarábajúcich vodičov. Práve takéto rozdiely v prístupe k trestaniu priestupkov vedú k tomu, že sa čoraz viac diskutuje o potrebe harmonizácie pravidiel na európskej úrovni.
V hlavnej úlohe bezpečnosť
Podľa predsedu predstavenstva nemeckej policajnej únie Jochena Kopelkeho by jednotný katalóg pokút pomohol zabezpečiť dôsledné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky a zvýšiť bezpečnosť na cestách naprieč Európou. Kopelke zdôrazňuje, že cieľom tejto iniciatívy je znížiť počet obetí dopravných nehôd na nulu, čo je ambiciózny, no dôležitý cieľ.
Tento návrh nemeckej policajnej únie pripomína proces, ktorý sa odohral v minulosti pri zjednotení dopravných značiek v Európe. Viedenský dohovor o dopravných značkách z roku 1968, ktorý prijalo 69 krajín z celého sveta, mal za cieľ medzinárodnú štandardizáciu dopravných značiek, aby sa uľahčila orientácia a zlepšila bezpečnosť na cestách. Napriek tomu, že mnohé krajiny majú stále svoje špecifické dopravné značky, tento krok výrazne prispel k zjednodušeniu medzinárodnej cestnej premávky.
Jednotné pokuty za dopravné priestupky by mohli mať podobný efekt – znížiť zmätok a zvýšiť bezpečnosť na cestách, keďže vodiči by už nemuseli študovať pravidlá každej krajiny, ktorou prechádzajú. Aj keď návrh na zjednotenie pokút ešte čaká na širšiu diskusiu a schválenie, už teraz je jasné, že ide o krok, ktorý by mohol výrazne zmeniť pravidlá hry pre milióny vodičov naprieč celou Európskou úniou.
Autor: Eva Karolčíková
Zdroj: autoviny.sk